Madeira 5 – Final Must-Visits – #40

De jeeptour is echt iets wat je niet mag missen op Madeira. Deze laatste blog zal de must-visits laten zien, dat wat je echt niet mag missen van wat wij gezien hebben. Het is al bijna winter, dus tijd voor de grande-finale!

Jeep Tour

We hebben vanuit Sunweb een jeep tour geboekt, over het noord/westelijke deel van het eiland. Normaal ben ik niet zo van dingen boeken op voorhand, maar voor Madeira kan ik het echt aanraden. Je gaat met een gids op pad, die je van alles verteld over de historie van het eiland. Ook leert hij je het een en ander over alles wat er groeit en bloeit en uiteraard over de bananenplantages. Ook stop je vaak genoeg om te genieten van de mooie gebergtes en uitzichten! Halverwege de dag vond ik het al de investering waard en toen hadden we nog een halve dag te gaan! Dus echt doen!

Boottocht

Op een van onze laatste dagen zijn we wezen varen met een catamaran. Er zijn verschillende maatschappijen, dus dat is wel even iets waar je goed naar moet kijken. Sommige boten zijn heel groot, maar daar zit je ook hutje-mutje op elkaar. Wij gingen met een kleinere, waar max 30 mensen op konden. Zo was er genoeg ruimte voor iedereen. Ondanks dat we geen dolfijnen hebben gezien, heb je wel prachtig uitzicht over de stad Funchal en is het relaxed om rond te dobberen. Vergeet vooral je zonnebrand niet, want op het water gaat het hard.

Eten in het oude centrum

Nadat we de jeeptour hadden gedaan, kozen we voor een dagje relaxen bij het zwembad. ’s Avonds trokken we het stadje nog even in. Omdat het sfeertje in het oude centrum heel gemoedelijk is, besloten we daarheen te gaan. We kwamen bij de grote boom, waar ik eerder over schreef. En daar was een heel leuk live bandje aan het spelen. Heel het plein kon mee genieten! Echt een aanrader.

Uitzichtpunt Cabo de Girao & Camara de Lobos

Het uitzichtpunt Cabo de Girao is een toeristische must-visit. Na enig detectivewerk wisten we hoe we er konden komen. Dit is met de lokale bus niet te doen. Dus wat hebben we gedaan? De hop-on Hop of bus gepakt. De rode. Daarmee kun je naar Camara de Lobos, een prachtig vissersdorpje, om vervolgens daar over te stappen op een kleinere busje (all-in) naar boven. Als je niet tegen snelle hoogtemeters kan, dan is het een uitdaging want de chauffeur rijdt goed door. Maar de rit is prachtig! Eenmaal boven vond ik het uitzicht niet heel spectaculair, maar je staat wel boven de hoogste klif van Madeira. Je kan door de bodem kijken van het uitzichtpunt, want dat heeft een glazen bodem.

Als je terug gaat, stop dan in Camara de Lobos. Dit prachtige dorpje is een must-visit, zeker als je van foto’s maken houdt. Er liggen allemaal gekleurde bootjes op de kant en in het water en het lijkt net een soort Grieks tafereel (althans, dat is wat ik me bij Griekenland voorstel). Elk perspectief op het haventje geeft een ander beeld en zo kan je er dus heerlijk rondlopen. Totaal niet toeristisch en je kan in de kleine straaltjes bij een lokale bar leuk eten of drinken! En dan vervolgens stap je weer op de bus terug naar Funchal.

De vakantie zat er te snel weer op. Ons hotel was echt een aanrader en we hebben nog heel veel niet gezien van het eiland. Ik zal er dan ook zeker nog een keer terug komen, ik ben verkocht! Ik vond het zelf ideaal om vooral ’s ochtends iets te doen, en ’s middags te genieten van het zonnetje. Simpelweg omdat het anders echt te warm was ook. Dus vergeet je zonnebrand niet als je erheen gaat!

Mocht je vragen hebben, laat het me dan zeker weten! Foto’s kon ik helaas niet mooi wegzetten wegens problemen met een plug-in. Wellicht volgen deze later nog!