5 tips voor een ontspannen run! – #23

Je stapt de deur uit met knikkende knieën. Getsie, waar zijn mij sleutels? Eenmaal buiten kijk je naar je tas en vraag je je af of je alles wel bij je hebt. Snel loop je alles na, startnummer, schoenen, drinken etc. Maar goed nadenken kan je niet want je had eigenlijk al onderweg willen zijn. Stop! Dit ga je vanaf nu dus anders aanpakken, want een mooi hardloop evenement start stressvrij. Gezonde spanning mag, maar daar blijft het ook bij! Hieronder lees je mijn 5 tips die ervoor zorgen dat je stress-vrij de deur uit gaat. 5 tips voor de last-minute voorbereiding op je race! Succes!

Een goed begin is het halve werk, althans, dat zegt men. Natuurlijk begint het eigenlijk al bij het trainen voor je race, maar ik heb het eigenlijk over ‘de dag’ zelf. Goed voorbereid aan je dag beginnen, betekend eigenlijk al ontspannen en stressvrij je bed in stappen voor een goede nachtrust! Maar hoe doen we dat? Hoe zorg ik ervoor dat ik zonder vragen en doemscenario’s in bed lig? Dat pak ik zo aan!

  1. Alles wat je nodig hebt ligt klaar!
    Zonder schoenen wordt het lastig hardlopen voor de meeste, dus zet die alvast klaar samen met alle andere spullen die je mee wilt nemen. Denk aan drinken, eten, je startnummer, horloge, telefoon, kleding. Vergeet ook geen schone en droge kleding mee te nemen. Kijk goed naar het weerbericht. Tijdens een run kan het ontzettend warm zijn, maar daarna koelt je lichaam af. Wees voorbereid en wees het weer de baas! Zelf gooide ik me vorige ladiesrun helemaal nat met water om af te koelen, aangezien het 26 graden was. Dan is het wel zo lekker om daarna een droog setje aan te kunnen trekken. Denk hier een dag van te voren overna, want dan is je hoofd veel relaxter.
  2. Update je horloge of telefoon!
    Niets is meer vervelend als aan de start staan, het startschot horen, en een horloge hebben wat geen GPS vind. Zorg een dag van te voren ervoor dat hij een update heeft gehad en vooral ook dat hij vol is. Dit geldt hetzelfde voor je telefoon. Op de dag zelf: Zet hem alvast in startmodus wanneer je het startvak inloopt. Dan heeft hij ruim de tijd om signaal te vinden en heb je daar geen stress van.
  3. Verplichte rustdag!
    Heel leuk dat je gemotiveerd bent en er zin in hebt, maar ga vooral niet meer hardlopen. Je lichaam heeft rust nodig en wanneer je de dag ervoor nog intensief getraind hebt, is je lichaam toe aan herstel op de dag zelf. Indien je gewend bent om elke dag iets aan sport te doen, kun je echter wel makkelijk iets doen, maar ik zou zeker niet dezelfde hoeveelheid kilometers maken als tijdens je race.
  4. Kennis is macht!
    Hoelaat, waar, welk startvak, plattegrond, looproute. Dit zijn vragen die je van tevoren al moet kunnen beantwoorden. Er is niets fijner dan aankomen op de locatie en precies te weten wat er gaande is. Hoelaat moet jij aan de start staan? Zijn er verschillende starttijden, omdat er verschillende afstanden gelopen worden? Zijn er startvakken? Waar vind ik de toiletten? Waar haal ik mijn startnummer op? Hoe ga ik lopen? Waar bevind zich de verzorgingspost? En misschien wel de belangrijkste vraag: Waar kunnen mijn supporters het beste staan? Al deze informatie kun je meestal al vinden op de website van de race. Lees je dus goed in! Zorg ook dat je op tijd vertrekt naar je race, beter iets te vroeg dan te laat. Stress om de start te halen gaat ook in je spieren zitten, dus nog een reden om op tijd te komen. En als je supporters meeneemt, zorg dat zij ook weten wat de bedoeling is. Vertel ze de belangrijkste dingen, zodat zij er echt voor jou kunnen zijn, in plaats van dat jij voor hun moet zorgen. Informatie delen dus!
  5. Raceday = funday!
    Glimlachen, das het enige wat je heel de dag moet doen. Als je de stappen hierboven hebt gevolgd, ben je een goed eind op weg om op de dag zelf relaxed richting je race te gaan. Geniet van het moment en ga ervoor! Goed voorbereid zijn zorgt ervoor dat je relaxed aan de start staan en dat je je volledig kan focussen op je run. Laat je niet gek maken, doe je eigen ding. Meedoen is tenslotte belangrijker dan winnen! Jij bent in beweging, je hebt getrained en je doet jouw ding. Dat is misschien nog wel veel belangrijker dan je gek laten maken, iets anders doen dan dat je gewend bent zoals te snel starten of iemand proberen bij te houden, tot het gaatje gaan en misschien de finish daardoor niet halen. Doe je eigen ding, heb vertrouwen en straal! Je hebt ervoor getraind, je staat er en dat is iets om trots op te zijn als je straks de startlijn over gaat! Geniet ervan!

Ik heb zin in aankomende zondag! Dan ren ik de Ladiesrun Festival Edition in Rotterdam, samen met mijn 4 meiden! Hopelijk kun je iets met deze tips! Be prepared! Mocht je nog goede ideeën of tips hebben voor mij, laat het me weten!

Liefs,

Chantal